Over de Haagweg bewegen zich dagelijks meer dan tienduizend mensen, te voet, per fiets, auto, bus of vrachtwagen. Met name het gedeelte tussen de kruising Da Costastraat en de spoorlijn is in onze ogen veel te smal om de toegestane 50 km/u te rijden. De gevaarlijke situaties die daardoor ontstaan hebben al tot diverse ongelukken geleid. Wij pleiten daarom al langer bij de gemeente voor een verlaging naar 30 km/u en blijven aandacht hiervoor vragen.
Ook de gemeenteraad dringt inmiddels bij het college aan op onderzoek wat er mogelijk is. Lees hieronder het artikel op Sleutelstad.nl van 29 juli 2024
Een oude wens van de Leidse gemeenteraad kan misschien alsnog in vervulling gaan. Enkele jaren geleden pleitte de raad er namelijk al voor om in meer straten in Leiden de maximumsnelheid te verlagen van vijftig naar dertig kilometer per uur. Bij zogenoemde ‘gebiedsontsluitingswegen’ was dat tot nu toe echter niet mogelijk.
Omdat landelijke regelgeving recent is gewijzigd, kunnen tegenwoordig niet alleen wegen met een verblijfsfunctie, maar ook de gebiedsontsluitingswegen in aanmerking kunnen komen voor een snelheidslimiet van dertig kilometer per uur.
De Leidse gemeenteraad heeft het college nu opgedragen daar alsnog werk van te maken en zo tegemoet te komen aan de wens van verschillende wijkverenigingen en inwoners. In het verleden is namelijk vaker gevraagd om de maximumsnelheid te verlagen.
Bijvoorbeeld op de Herenstraat tussen het spoor en de Koninginnelaan, maar ook bewoners van de Haagweg voeren al langer actie om de snelheid in hun straat omlaag te krijgen
Verkeersveiligheid
Het verlagen van de snelheidslimiet op wegen waar nu vijftig gereden mag worden, draagt volgens de gemeenteraad bij aan de verkeersveiligheid in Leiden en dus stemde de voltallige raad eerder deze maand in met een voorstel van CDA, D66, PvdA, PS en SP om uit te zoeken welke Europese subsidies Leiden kan binnenhalen om snelheidsbeperkende maatregelen te nemen op zoveel mogelijk wegen.
Het ‘Europees Subsidie Servicepunt’ dat Leiden net aan het opzetten is, heeft daarmee de eerste serieuze klus te pakken en krijgt nu de opdracht om een succesvolle strategie te ontwikkelen om subsidie binnen te halen om de snelheid op zoveel mogelijk vijftigkilometerwegen te verlagen naar dertig kilometer per uur. De inrichting van dergelijke wegen moet dan worden aangepast en daarmee zijn nogal wat kosten gemoeid. De raad wil dat zoveel mogelijk wegen in Leiden worden afgewaardeerd naar dertig kilometer per uur, omdat daarmee de leefbaarheid en verkeersveiligheid verbeterd kan worden.
Dit najaar wil de raad bij de begrotingsbehandeling weten wat er mogelijk is.
Bron: Sleutelstad.nl 29 juli 2024